DUNKIRK 26may/4 june 1940        Opération DYNAMO                     The glorious little ships

I  IIn 1940 victory was snatched from the jaws of defeat when more than 350,000 British and French troops where picked up from the beaches of Dunkirk under enemy fire, by ships of the Royal Navy and an armada of small vessels. The latter ranged from pleasure steamers to privately-owned Thames cruises, and up to 1,300 vessels were involved in the operation. Other types of ships taking part included cargo ships, paddle steamers, Dutch skoots, tugs, fishing vessels, barges, lighters, RNLI lifeboats, beach craft, yachts, etc. A typically British response to the dire predicament of the BEF ( British Expeditionary Force ) and French Army trapped on the coast as German forces advanced.
In July 2017 the film "DUNKIRK" by Christofer NOLAN was released in the French cinemas.
This film traces the history of the DYNAMO operation which took place in DUNKERQUE at the end of May and beginning of June 1940.
I drew inspiration from the book below to reproduce some of these glorious "little ships".


Fin mai 1940 malgré leur résistance, 400 000 soldats britanniques, français, belges et canadiens se retrouvent pris au piège dans la souricière du port de Dunkerque, le dernier port encore aux mains des alliés.

Le 26 mai, face aux pertes et au chaos, le cabinet de guerre britannique décide l’évacuation des alliés encerclés à Dunkerque vers l’Angleterre. Le poste de commandement de l’amiral Ramsay, commandant l’opération, est installé dans la cave du château de Douvres. Auparavant, elle renfermait un groupe électrogène. L’opération est alors baptisée « opération Dynamo ». La Royal Navy détache 39 destroyers, des dragueurs de mines et d’autres bâtiments de guerre. L’évacuation reste trop lente. Sont alors mobilisés des ferries, des chalutiers, des remorqueurs, des péniches, des yachts et même des embarcations bien plus modestes, les fameux 1300 little ships. Plus de 335 000 soldats alliés dont 140 000 français, belges et canadiens sont évacués par la mer. 40 000 autres, principalement chargés de ralentir la progression allemande, seront faits prisonniers.

L’opération Dynamo se termine le 4 juin. Sur place, 70 000 tonnes de munitions, 150 000 tonnes de carburants, 85 000 véhicules, 2 500 canons et 380 000 tonnes d’approvisionnement sont abandonnés. Plus de 30 000 soldats alliés sont tués.
En juillet 2017 le film  « DUNKIRK » de Christofer NOLAN est sorti dans les salles de cinéma Françaises.
Ce film retrace l’histoire de l’opération DYNAMO .
Je me suis inspiré du livre ci-dessous pour reproduire quelques uns de ces glorieux « little ships ».

Minesweeping yacht - ARONIA  fast motor boat


Together with other Vessels from Sheerness and Queenborough, the Aronia took part in the Dunkirk Evacuation. Like many other small vessels at Dunkirk, it was not the Aronia’s job to bring Troops back to England. It was the Aronia’s job to pick men up from the beach and take them out to the larger vessels waiting off shore. These larger ships were unable to approach closeer because of the extensive expanse of shallow water off Dunkirk.
The Aronia picked troops off the Dunkirk beaches while under constant attack by enemy aircraft and, when the Dunkirk perimeter shrank, by shelling from German land based guns.
The Aronia did take 42 troops back to England when she returned.
Her Captain, Temporary Lieutenant John Stanley Roe, was with the Aronia at Dunkirk and received commendations for his courage and actions. These included being Mentioned in Despatches three times and being awarded the Distinguished Service Cross.
Between the fall of Dunkirk on 4 June 1940 and Hitler’s abandonment of Operation Sea lion, the Invasion of England by German forces, on 17 September 1940 the Aronia was on anti-invasion patrol in the English Channel and North Sea, her fast speed enabling her to avoid German Destroyers and E-boats.

ARONIA.rar
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Bateau phare ou bateau Feu "Dyck".French Lightship "Dyck"

Construit en 1935 au Havre sous le nom de DYCK, ce bateau-phare dit BF3 a été posté au large de Dunkerque (sur le banc de sable du même nom Dyck) .Il est  attaqué et coulé le 25 mai 1940 par 3 avions allemands à 4 m. n. NE de son port d'attache à la bombe et mitrailleuse. L'équipage fut recueilli par le patrouilleur "Joseph Marie" avec celui d'un autre dragueur de mines coulé au cours de la même attaque

Ship based in Dunkirk (region Nord-Pas de Calais). Was attacked and sunk the 25/05/1940 by 3 German planes at 4 n. m. NE of her home port by bomb and machine gun. She sank without casualties. The crew was rescued by the patrol "Joseph Marie" with abother fron a minesweeper sunk during the same attack

bateau phare DYCK.rar
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SS CANTERBURY

While standing off the Mole at Dunkirk the Canterbury was badly battered and on reaching Dover was hastily repaired and returned to pick up more troops.
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Tout en s'éloignant du  Mole de Dunkerque, le SS Canterbury est touché plusieurs fois par l'artillery Allemande.
Arrivé à Douvres, il fut réparé à la hâte et retourna chercher encore plus de troupes.

SS Canterbury.rar
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Dutch Coaster ROLAR

Un rôle peu connu est celui des caboteurs néerlandais. Vingt-neuf d'entre eux ont pu échapper à l'occupation allemande aux Pays-Bas et sont allés aider les soldats sur les plages de Dunkerque. Ils ont sauvé 23 000 hommes. Parmi eux, huit ont sauvé chacun plus de mille soldats. Le Rian (232 tonnes) tient le record absolu : entre le 28 et le 31 mai, le caboteur a sauvé 2 542 hommes. Le navire a sombré près de l'île de Man en 1946. Au total, sept des caboteurs néerlandais furent perdus pendant le sauvetage des soldats de Dunkerque.

Thirty-nine Dutch coasters had escaped the occupation of the Netherlands by the Germans on 10 May 1940 and were asked by the Dutch shipping bureau in London or by the Royal Navy to assist. The Dutch coasters, able to approach the beaches very closely due to their flat bottoms, rescued 22,698 men in total.
The MV Rian, a 35-metre (115 ft) ship of 300 tons dwt built in 1934 in the province of Groningen, saved 2,542 men between 28 and 31 May 1940 under Captain D. Buining, the most men saved amongst the Dutch coasters.. Other Dutch coasters that saved more than 1,000 men each were.

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HMS Goliath (W 121) Tugboat.

Belgian commercial Rescue Tug operating under Dutch ensign.
Launched    1921
Commissioned    1940
End service    Jun 1945
Displacement: 354 tons.
Armament: 4 MG AA
Present at Dunkirk evacuation arriving UK with 183 evacuated troops.

Remorqueur de la marine marchande belge.
Lancement 1921
Detruit juin 1945
déplacement 354 tonnes
Armement 4 mitrailleuses DCA
Présent à Dunkerque il arrive en Angleterre avec 183 soldats évacués à bord.

HMS GOLIATH.rar
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Unarmed HMS Goliath Tugboat

On m'a demandé si je pouvais faire une version "unarmed" du remorqueur HMS GOLIATH qui avait 4 canons AA de 20mm (voir le dossier DUNKIRK operation Dynamo))

Voila ! le GOLIATH existe maintenant en version CIVIL !

** L'opération Dynanmo s'est déroulée dans la région de Dunkerque du 20 mai au 3 juin 1940.

Il y a exactement 80 ans !

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I was asked if I could make an "unarmed" version of the HMS GOLIATH tug which had 4 AA 20mm guns (see the DUNKIRK operation Dynamo file))

Here is ! the GOLIATH now exists in a CIVIL version!

** Operation Dynanmo took place in the Dunkirk region from May 20 to June 3, 1940.

Exactly 80 years ago!

GOLIATH TUGBOAT unarmed.zip
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HMT armed trawler Jacinta

Picked up 135 troops, fifteen of who were wounded and 5 French sailors from a sinking French Trawler.  The Jacinta embarked a second load of troops from the Mole at Dunkirk, rescued 25 men from a sinking ship and straight after another forty from a sinking naval cutter. She arrived back at Sheerness towing a French Trawler and with 110 troops on board.

Recueille 135 soldats dont quinze blessés et 5 marins français d'un trawler français qui coule.
La Jacinta fait une deuxième rotation pour charger des troupes au  Mole du port de Dunkerque, puis  sauve 25 hommes d'un navire qui coule puis une  quarantaine d'un voilier entrain de sombrer.
Elle rejoint l'Angleterre à Sheerness en remorquant un trawler français  en panne avec 110 soldats à bord.

HMT armed trawler Jacinta.rar
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Armed trawler John Cattling

Completed: 1918
Gross Tonnage: 276
Net Tonnage: 113
Length: 125.7 ft
Breadth: 23.4 ft
Depth: 12.8 ft
Engine: 61HP T.3-cyl by Bow, McLachlan & Co Ltd, Paisley

24.5.1940: Off Dover picked up one officer and five ratings from carley float, survivors from HMS WESSEX (P.No.D43) (Lt. Cdr. W. A. R. Cartwright RN) bombed and sunk in defence of Calais.
26.5 – 4.6.1940: At Calais and Dunkirk evacuation (Operation Dynamo).
28/29.5.1940: Alongside East Mole, Dunkirk to evacuate troops, attacked by German aircraft (Junkers Ju87, Stuka dive bombers), destroyer HMS GRENADE (P.No.H86) (Cdr Richard Courtenay Boyle RN) hit by two bombs and set on fire with 14 killed and 4 wounded. Warship cast off from jetty in case she foundered alongside, but drifted into harbour channel. Left berth, connected and towed destroyer to the west side of the outer harbour. In the evening GRENADE magazines exploded. Ty/Sk. George W. Aldan RNR awarded DSC for this incident and evacuation, transporting 77 troops .

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SS LORINA

type:              passenger ship
propulsion:      steam turbine
date built:      1918
tonnage:      1475  grt
dimensions:      91 x 11 x 4.9 m
material:      steel
engine:      4 x Steam turbine engines, dual shaft, 2 screws
power:      4750  s.h.p.
speed:      18.5  knots

On 29th May 1940 SS Lorina was off the beaches when caught in a dive-bombing attack and suffered a direct hit amidships which broke her back, the vessel going down in shallow water despite the determined efforts of skipper Captan A. Light to beach her. 8 Crewmen lost their lives. 2 Days later the wreck was boarded by men from the Destroyer Winchelsea who lowered undamaged lifeboats from the Lorina´s davits & used them to ferry troops from the beaches.

Réquisitionné le 11 septembre 1939 par la Royal Navy, le "Lorina" fut rapidement appelé, à Southampton, pour servir au transport de troupes. Il rejoint Douvres au début de l'Opération Dynamo.
Le 29 Mai 1940, il se trouve devant la plage de Dunkerque, lorsqu'une charge de profondeur lui brise l'arrière. Le bateau s'enfonce dans des eaux peu profondes, malgré les efforts du capitaine A. Light pour l'échouer. Huit personnes de l'équipage périssent.
Le "SS Lorina" a vraisemblablement aussi été attaqué par les 12 heinkels allemands qui ont coulé le "Normannia" et le "Waverley".
Deux jours plus tard, l'épave fut accostée par des hommes du destroyer "Winchelsea" qui récupérèrent les bateaux de survies encore en état, afin de les utiliser pour transporter les soldats de la plage au bateau.

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PS Medway Queen

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Minesweeper N 48 Medway Queen

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Motor yatch Olympus

the yacht made two round trips to Kent, carrying hundreds of men.

Ce yatch a fait 2 rotations entre Dunkerque et l'Angleterre en transportant plusieurs cenraines de soldats.

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Motor yatch Sundowner

On 31 May 1940, the SEVEN BELLS motor yatch was requisitioned by the Admiralty to sail to Dunkirk to assist in the evacuation.
Leaving Port of Ramsgate at 10:00 on 1 June, the yacht crossed the Channel in company with five other ships. On their way, they rescued the crew of the motor cruiser Westerly, which had broken down and was on fire. On arrival at Dunkirk, captain realized that the piers were too high, and so drew alongside the destroyer HMS Worcester and started to take on soldiers. Seventy-five men were crammed into the cabin, and another fifty-five on deck, a total of 130. SEVEN BELLS then returned to Ramsgate, avoiding fire from enemy aircraft through evasive manoeuvres on the way, though the greatest danger was being swamped by the wash from fast-moving destroyers. After disembarking the troops, she was preparing to return for France for another load, but by then only ships capable of doing 20 knots were allowed to continue.

Le 31 mai 1940, le SEVEN BELLS motor yatch  a été réquisitionné par l'Amirauté pour aider à l'évacuation des troupes britanniques à Dunkerque.Le 1er Juin, le yacht a traversé la Manche en compagnie de cinq autres navires. Sur leur chemin, ils ont sauvé l'équipage du croiseur Westerly, qui était tombé en panne et était en feu. À l'arrivée à Dunkerque, il s'est mis aux côtés du destroyer HMS Worcester et a embarqué des soldats. Soixante-cinq hommes étaient entassés dans la cabine, et cinquante-cinq sur le pont, pour un total de 130 personnes. Sundowner est ensuite retourné à Ramsgate, en évitant le feu des avions ennemis grâce à des manœuvres d'évitement. Après avoir débarqué les troupes, il se préparait à repartir mais seuls les navires capables de faire 20 nœuds ont été autorisés à continuer.

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Steamer Saint-Clair

Steamer Saint-Clair
Launched 16-12-1936
Gross Tonnage 2375.53
Length (BP) 304.6ft.
Speed 21.68 knots. 
As a personnel carrier after requisitioning, she attended the evacuation of Dunkirk, Cherbourg and Le Havre ferrying over 8,000 troops to safety-

Après réquisition le St-Clair devient transport de troupe.

Il participe à l'évacuation des troupes à Dunkerque, Cherbourg et Le Havre et transportera 8000 soldats en sécurité.

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